diumenge, 7 d’octubre del 2012

Discurs eficaç i significatiu

Aquesta tercera entrada es centrarà en les dues darreres classes de COED (Comunicació oral escrita i digital). En aquestes classes vam tractar bàsicament l'art de la comunicació, un art que requereix el domini de 4 habilitats lingüístiques: llegir, escriure, parlar i escoltar, que ens permetran aconseguir una comunicació eficaç, i de 5 qualitats o propietats del text: coherència, cohesió, adequació, correcció i variació, que ens permetran aconseguir un text significatiu.

Comencem doncs, amb l'explicació dels trets més característics d'aquestes 4 habilitats lingüístiques: d'una banda, trobem l'habilitat de llegir, la qual no només es tracta de descodificar el que hi ha escrit, sinó de comprendre el que llegim i crear la nostre  pròpia interpretació a partir de l'objectiu que tenim en ment, intentant crear una relació entre la lectura i els nostres coneixements o experiències; també tenim escriure, que requereix posseir unes competències formals, lingüístiques i discursives suficients per crear un text significatiu; d'altra banda, trobem parlar que és molt més que expulsar paraules sense sentit, ja que aquest acte es caracteritza per l'expressió de sentiments, pensament u opinions de forma clara, ordenada i concisa: i, finalment, escoltar, el qual no consisteix només en la percepció de sons, sinó que em d'anar més enllà i ser capaços de comprendre i interpretar un missatge, sempre presentant respecte i atenció per l'emissor.

Aquest vídeo crec que resumeix perfectament l'art d'escoltar, que considero que és el més important dels quatre que hem vist, ja que per ser un bon mestre és necessari saber escoltar als infants per poder veure en ells més que la figura d'un nen o d'una nena:


D'altra banda doncs, trobem les 5 propietats textuals, les quals es divideixen en dos grups: les qualitats descriptives (coherència, cohesió i adequació) i les qualitats preescriptives (correcció i variació). Aprofundim doncs, en aquests dos tipus de qualitats:

Les qualitats descriptives s'encarreguen de l'anàlisi, la descripció, l'explicació i el funcionament d'algun aspecte lingüístic. Parlem de:


  • Coherència: és la propietat que s'encarrega de la relació lògica de les diferents parts del discurs mitjançant la selecció de la informació.
  • Cohesió: és la propietat que s'encarrega de la relació de significat que s'estableix entre els diferents elements del text, bàsicament a partir de connectors.
  • Adequació: és la propietat que s'encarrega de l'adaptació d'un discurs a la situació comunicativa pertanyent, amb l'ús d'un registre i un dialecte adequat.
Les qualitats preescriptives s'encarreguen de determinar normes d'ús, és a dir, com hem de crear un text significatiu. Parlem de:


  • Correcció: es la propietat que es caracteritza pel bon ús de l'ortografia, la sintaxis, el lèxic, la morfologia, per aconseguir un text correcte, d'acord amb una norma lingüística.
  • Variació: es la propietat que es caracteritza per l'ús de trets estilístics i expressius d'acord amb determinats valors socials.


Mapa conceptual sobre les propietats del text creat a partir de Cmap Tools  (extret de Google).
Aquestes qualitats no ens venen de nou, sinó que portem anys estudiant-les i posant-les en pràctica, així doncs, podem arribar a la conclusió que realment són importants per crear un text significatiu i entenedor d'acord amb el públic a qui vagi dirigit. A més, si el nostre futur és ser mestres, és important dominar aquestes 5 qualitats a la perfecció per poder crear discursos entenedors dirigits als nostres alumnes de primària.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada